Πέμπτη 26 Μαρτίου 2015

Σύγκριση των Βακχών του Ευριπίδη με τον Χριστό πάσχοντα μεταπτυχιακή εργασία Δημαρά Αλέξανδρου


Τίτλος: Σύγκριση των Βακχών του Ευριπίδη με τον Χριστό πάσχοντα
Euripides’ Bacchae and Christus Patiens
Συγγραφέας: Δημαράς, Αλέξανδρος Δημοσθένη
Ημ/νία έκδοσης: 2012
Περίληψη: Οι Βάκχες αποτελούν πράγματι μια sui generis τραγωδία. Ο χαρακτηρισμός οφείλεται στο γεγονός ότι είναι η μοναδική σωζόμενη τραγωδία με διονυσιακό θέμα σε συνδυασμό με τη συγκλονιστική ένταση της υπόθεσης και την απαράμιλλη τεχνική αρτιότητα. Ο Χριστός πάσχων από την πλευρά του παρουσιάζει μοναδικές ιδιότητες: είναι η μόνη – από άποψη μορφής τουλάχιστον – βυζαντινή τραγωδία και αναπαριστά τα ιερότερα γεγονότα της χριστιανικής πίστης (Σταύρωση, Ταφή, Ανάσταση). Η σύγκριση που επιχειρήθηκε με την παρούσα εργασία αφορά στην πρόσληψη της αρχαιοελληνικής τραγωδίας από τον (άγνωστο μέχρι στιγμής) βυζαντινό συγγραφέα και στη μετάπλαση που πραγματοποιήθηκε με την προσαρμογή των “εθνικών” στίχων στα χριστιανικά συμφραζόμενα. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στις συγκλίσεις μεταξύ των μορφών του Διονύσου και του Χριστού, όπως προκύπτουν από τα κειμενικά δεδομένα. Επίσης παρουσιάζονται εκτενώς οι προσπάθειες ανασύνθεσης των χασμάτων της εξόδου των Βακχών, τα οποία αποκαθίστανται κυρίως με τη βοήθεια στίχων του Χριστού πάσχοντος.
Bacchae constitutes a truly unique tragedy. The term applies due to the fact that being the sole surviving tragedy whose focal figure is Dionysus, it amalgamates the sensational intensity of the plot and an impeccable artistry. Christus Patiens on the other hand is yet another unequaled work with exceptional features: it is the only existing Byzantine tragedy - at least in terms of structure - which portrays the most sacred events of the Christian faith (Crucifixion, Burial, Resurrection). The juxtaposition the current dissertation has attempted tackles the reception of the ancient tragedy by the unknown Byzantine author and the transformation which was attained via his adjustment of ‘pagan’ verses to serve a Christian context. Particular emphasis was given to the interrelation between the figures of Dionysus and Jesus, which was established on the basis of textual evidence. Furthermore, the dissertation examines various scholarly attempts of reconstructing the missing parts of the exodus of Bacchae on the basis of the text of Christus Patiens.
Σχολή/Τμήμα: Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Φιλοσοφική Σχολή, Τμήμα Φιλολογίας
Επιβλέπων: Δανιήλ, Ιακώβ καθ.

Πλήρες Κείμενο: Πλήρες κείμενο: Main PDF

http://invenio.lib.auth.gr/record/129036

Η φωτογραφία είναι από την πολυσυζητημένη πρώτη παράσταση του Χριστός Πάσχων (1964)Εθνικό Θέατρο: Κεντρική Σκηνή 23/04/1964 - 29/04/1964.Πάνω, αριστερά: Λευκή Βεντουράτου (Κορυφαία Χορού), Έλλη Βοζικιάδου (Κορυφαία Χορού). Πάνω, στο κέντρο: Άννα Συνοδινού (Μήτηρ Θεού), Πέτρος Φυσσούν (Χριστός), Νίκος Καζής (Ιωάννης ο Θεολόγος). Κάτω: Ζωή Σκουρλά (Κορυφαία Χορού). http://www.nt-archive.gr/playDetails.aspx?playID=569

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου